13 maj 2012

Planering för kap 4 åk 7 (geometri)


Vi fortsätter att dela med oss av planeringar för er som använder Uppdrag: Matte. Den här gången är det geometrikapitlet som vi har gjort ett förslag till.



LPP för området geometri år 7
Övergripande mål i matematik

Genom undervisningen i matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
  • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
  • använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begreppen,
  • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
  • föra och följa matematiska resonemang, och
  • använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser. (ur läroplanens syftestext)


Mål för det aktuella arbetsområdet

Du ska ha kunskap om:
  • Egenskaper hos geometriska figurer (triangel, kvadrat, rektangel, parallellogram och romb.)
  • Skala (Förståelse för begreppet skala genom förstoringar och förminskningar och kunna tillämpa det genom att räkna uppgifter både där skalan är känd och där skalan ska bestämmas.)
  • Vinklar (förståelse kring begreppen vinklar, vridningar och vinkelsumma och kunna tillämpa kunskaperna genom mätning och beräkning hos de olika geometriska figurerna.)
  • Area och omkrets (av parallellogram, rektanglar, trianglar och sammansatta figurer)
  • Geometriska figurer ( känna till namnen på figurer upp till åtta hörn och kunna beskriva egenskaperna hos figurerna.)
  • Formler (Kunna vad en formel innebär och kunna använda sig av formler för beräkningar av olika geometriska figurer. Även m.h.a. ekvation. T.ex. kunna bestämma höjden då basen och arean är känd i en triangel.)
  • Problemlösning och metoder för att lösa problem i samband med geometri.
  • Matematiska begrepp på området: skala, förminskning, förstoring, vinkel, vridning, vinkelben, vinkelbåge, vinkelspets, vinkelsumma, liksidig triangel, likbent triangel, basvinkel, toppvinkel, diagonal, parallellogram, romb, bas, höjd, area, areaenheter, sammansatt figur, parallelltrapets. regelbunden figur.


Bedömning

Vi kommer att bedöma din förmåga att:
- muntligt och skriftligt redovisa dina tankar och slutsatser
- förstå och hitta lösningar på problem
- välja räknemetod/lösningsmetod
- bedöma dina lösningars rimlighet
- använda matematiska begrepp
Bedömningen kommer att ske genom:
  • ett skriftligt prov och ett muntlig test samt kontinuerligt och formativt under diskussioner och laborationer på lektionstid.
(Klar med diagnos. V.2. Klar med djup V.4. Prov onsdag V.5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar