18 januari 2011

Individualisering - en ständig utmaning

En stor utmaning i utbildningssammanhang är att individualisera undervisningen och att ge eleverna utmaningar lämpliga just för dem. I Uppdrag Matte har vi i så stor utsträckning som möjligt försökt att formulera öppna och rika uppgifter där eleverna kan klara uppgifterna på olika kvalitativa nivåer. Uppdragen som exempel är nästan uteslutande konstruerade på det sättet, men även många uppgifter som återfinns i den mer traditionella delen som heter Räkna på.
Naturligtvis finns även möjligheten att variera uppgifterna på andra sätt. Vi erbjuder t.ex. ett välfyllt lärarmaterial fullt med extrauppgifter för alla nivåer. Dock är vår grundsyn att alla elever ska ges möjlighet att uppnå fler förmågor och djup inom dessa än vad som anges i kraven för G (E snart). Ofta är det så att även de elever som räknas som "svagpresterande" har vissa delområden som de behärskar väl! Det ligger ibland nära tillhands att dela in elever i prestationsfack och att de enbart skulle klara en viss typ av uppgifter, det vill vi undvika.

Visst har du beställt ett utvärderingsexemplar och själv tagit ställning till vilket stöd du behöver i din undervisning?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar