31 januari 2011

Kreativitet

TACK för det stora visade intresset för Uppdrag: Matte på biennetten. Ni som var där vet att dagen inleddes av professor Alan J McCormack från USA. Temat i hans presentation var kreativitet. Hans budskap var att undervisningen bör utformas så att en hög grad av kreativitet uppmuntras och efterfrågas. Det är också en av de egenskaper som allra mest kommer att efterfrågas på den framtida arbetsmarknaden.

Uppdragen i vårt läromedel bygger i mångt och mycket just på kreativitet. Flera av uppgifterna är öppna vilket innebär att eleverna själva kan bestämma vägen till lösningen och olika sätt uppmuntras. Det kan handla om allt från att skapa egna mönster av geometriska figurer till att lägga upp en budget för en resa i Europa eller skapa egna krypteringskoder. Vi vill med Uppdrag: Matte ta tillvara och uppmuntra den kreativitet som finns hos eleverna.

Tyvärr misslyckas vi allför ofta att tillvarata just kreativteten och stimulera fantasin i skolan idag. Beror det på undervisningen att elevernas känsla av kreativitet minskar? Kan uppgifternas utformning påverka kreativiteten? Vi tror det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar