27 augusti 2010

Samarbete om begrepp i matematik och svenska!

Tänk vad mycket samarbete man skulle kunna ha mellan undervisningen i svenska och undervisningen i matematik. Att skaffa sig kunskap om matematiska begrepp och att få förståelse för dem är viktiga förutsättningar inom båda ämnena, men även i det vardagliga livet. Begrepp som summa, likhet, förhållande, andel, bas, medelvärde, förminskning och mönster är bara några exempel på matematiska begrepp som vi alla kontinuerligt stöter på eller hur?!

I Uppdrag: Matte fokuserar vi mycket på begreppen. Vi har markerade begreppsuppgifter för att kontinuerligt träna begreppen och förståelsen samt en begreppslista med tydliga förklaringar längst bak i boken.

Ett enkelt exempel på en uppgift är den här från början av kapitel 2:

"Vilken är störst:
a) summan eller produkten av 4 och 3?"
b) differensen eller kvoten av 15 och 5?"

Tyvärr vållade frågan mer bekymmer i klassrummet än väntat så här efter sommarlovet:) Så nu är det verkligen dags att repetera begreppen! Hur jobbar ni med begreppen med era elever?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar