5 september 2010

Mer fokus på den matematiska förståelsen!

Procent räknas ofta i åk 6,7 och 8. När vi sedan i åk 9 t.ex. ska repetera inför det nationella provet kan tyvärr den här frågan dyka upp (trots år av övning): Hur räknar jag ut 15 % av 200 kr?


Varför glöms kunskapen bort? Naturligtvis handlar det om att den riktiga förståelsen för i det här fallet procent inte finns hos eleverna eller vad säger ni?

Vad har vi gjort i Uppdrag: Matte för att påverka förståelsen?! Uppdragen bygger ofta just på att eleverna själva ska upptäcka ett samband och sedan lösa uppgifter utifrån sina alldeles egna slutsatser. För att lösa uppgiften behöver de oftast just ha förstått varför de ska räkna på ett visst sätt. I Räkna på arbetar vi mycket med variation av uppgifterna. Vet eleven att i just det här avsnittet ska jag alltid omvandla procentandelen till decimaltal och multiplicera med det totala beloppet, så blir det lätt autopiloten som går igång ... Det går inte att bara ställa frågor utifrån ett teoriexempel och tro att eleven sedan ska förstå varför den räknar på ett visst sätt. Utmana förståelsen genom att variera frågorna!

Det här beskriver lite hur vi i det här läromedlet tar oss an den komplexa uppgiften att få elever att förstå matematik. Inte bara räkna matematik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar