4 maj 2011

Arbetet med år nio är igång!


Just nu håller vi som bäst på med grundmanuset till Uppdrag: Matte 9. (därav att bloggen inte alltid uppdateras varje vecka). Vi jobbar även i skolan samtidigt och har precis som ni nationella proven för ögonen just nu. Vi kommer att återkomma i ett senare inlägg hur Uppdrag: Matte konkret kan hjälpa eleverna till bättre resultat på nationella proven.

Nians bok kommer att följa vårt tidigare upplägg från åk 7 och 8 med uppdrag och mer traditionella uppgifter i "räkna på". Vi fortsätter att följa de nya kursplanernas intentioner och har nu i nian helt kunnat ta med det omfång från det centrala innehållet som vi inte haft med i tidigare böcker. Vi fortsätter som jag skrivit om tidigare i bloggen att jobba för att eleverna via våra uppgifter ska kunna träna samtliga förmågor. Inte bara räkneaspekten utan även få möjlighet till begreppsträning, problemlösning, resonemang och kommunikation. Jag hade igår förmånen att vara på en föreläsning med Sten Rydh som driver mattesmedjan i Bengtsfors. Han gjorde en liknelse mellan matematikundervisningen i Sverige och skogen. Han sa att ingen vill väl gå i skogen och undersöka ett träd i taget utan man vill upptäcka skönheten genom att se helheten. Så borde det även vara i matematiken att vi ska få en helhet och en mening med inlärningen. Här tror vi att vår verklighetsanknytna matematik i uppdrag matte är helt inne på samma linje.

Boken för åk 8 har nu kommit till förlaget och ni kan se ett smakprov på den här länken:
Uppdrag Matte åk 8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar