14 maj 2011

Nationella proven

Så är då årets nationella prov avklarade. Hade i år förmånen att ha en riktigt duktig klass som jag följt sen åk 7. Medianvärdet i klassen låg på 54 poäng av 69 möjliga. Den här klassen har av naturliga skäl inte kunnat jobba med Uppdrag: Matte, men jag hoppas att min nuvarande sjundeklass som nu jobbar med Uppdrag: Matte ska uppnå minst lika bra resultat när de går i nian. Hur har vi då lagt upp arbetet för att förbereda eleverna inför nationella proven på bästa sätt?
Att vi nogsamt följer det nya centrala innehållet och lyfter fram samtliga nya förmågor som krävs är ju naturligtvis självklart. Det vi förutom det rent konkret gör är att våra prov ändå från åk 7 är upplagda som de nuvarande nationella proven. Det innebär att vi har en miniräknarfri del (motsvarande B1), där vi bl.a. alltid inleder med fyra uppgifter om taluppfattning. Vi har sen ett antal lästal, liknande del C där eleverna får använda miniräknare och formelblad precis som på nationella provet. Förutom det här har lärarna möjlighet att vid varje kapitel även göra ett muntligt prov med diskussionsuppgifter som kommer från det aktuella området, samt en större mer omfattande uppgift liknande B2 där eleverna kan dra generella slutsatser, men där det börjar med lättare uppgifter för att alla ska kunna lyckas med någon del av uppgiften. Jag har själv ibland låtit den här delen ingå i hela provet och ibland har jag bara låtit eleverna träna på det utan bedömning.

Det vi också inför nu i nians bok är att vi till varje kapitel tar med två sidor med gamla nationella provuppgifter från det aktuella kapitlet med tillhörande självreflektion. Allt för att på bästa sätt vänja eleverna vid nationella provens karaktär och förhoppningsvis avdramatisera det något och minska på stressen och anspänningen. För många elever är det ju faktiskt första gången under de nationella proven som de gör ett muntligt prov eller stöter på en uppgift av B2-karaktär. Det vill vi undvika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar